The View of Rotterdam
klik hier voor de locatie
Jaar redesign 2016, realisatie 2024-2025
Opdrachtgever initiatieffase ECCR bv, een samenwerkingsverband van Volker Wessels Vastgoed en Shanghai Construction Group | realisatiefase: The View of Rotterdam bv
Categorie mixed-use development: 41.100 m2 op een tweelaagse parkeergarage, als volgt verdeeld: * westgebouw met Bay House (88 koop- en 23 huurappartementen) | winkels en horeca 9.000 m2, * oostgebouw: Eurostars Rotterdam (5-sterren hotel met 188 kamers) | winkels en horeca 2.900 m2 | kantoren 2.900 m2 | overig 3.500 m2
Aan de Rotterdamse Rijnhaven trekken de stoere betonnen gevelrasters van The View of Rotterdam al van veraf de aandacht. De twee gebouwen maken deel uit van de herontwikkeling van de Pols van Katendrecht, een industrieel havengebied aan een historische binnenhaven. Hun maat en schaal verwijzen naar de wandgebouwen, die sinds 1900 langs de haven zijn neergezet. De historie van de plek, het gevarieerde programma en een wisseling van opdrachtgevers heeft geleid tot een eigen karakteristieke beeldtaal en een afwisselende, rijke architectuur.
historie
Eind 90’er jaren vond een groep Rotterdams-Chinese zakenmensen op De Pols een plek om hun droom waar te maken: het bouwen van een nieuw moderne Rotterdamse wijk met een Chinees thema. Winkels, horeca, wonen, kantoren, een hotel en een conferentiecentrum zouden 24/7 voor leven op straat zorgen met als tegenwicht de rust van een publiek toegankelijke Chinees dakpark.
In een volumestudie rond 1990 testte Joke Vos dit Chinese programma uit met veel aandacht voor het inpassen van de monumentale havenarchitectuur. Met een half Nederlandse half Chinese opdrachtgever konden we daarna aan de slag met het ontwerp van de 1e fase van het ECC (European Chinese Centre0
Na het opleveren van de parkeergarage – in 2012 – stagneerde de bouw tot het project in 2015 overgenomen werd door een nieuwe opdrachtgever: The View of Rotterdam, die het project met omgevingsvergunning en al kocht. De doelgroep bleef internationaal en het programma gemixt. Wel zijn er m2’s toegevoegd en is het programma deels anders georganiseerd.
programma
Op straatniveau is de horeca met terrassen vooral aan de kade te vinden en liggen de winkels langs het Shanghaiplein en een smal straatje. Op die commerciële plint zijn bij het oostgebouw kantoren en een hotel gestapeld. Vanuit de publieke ruimten van Eurostars Rotterdam kijk je weids uit over de Rijnhaven en straks het Rijnhavenpark.
In het westgebouw is de commerciële plint dubbelhoog. Erop liggen de appartementen van Bay House aan tuinen met veel bloeiende planten en struiken. Een kleine patiotuin met bomen schakelt de daktuinen aan de stad. De galerijen van de hoogbouw zijn op afstand van de gevels gelegd met ertussen vides – waar het daglicht doorheen valt – en entreebalkons als tweede semi-private buitenruimte, met een vaste bank bij elke woning. Naturel houten delen en robuuste houten kozijnen in warmgrijs tegelwerk contrasteren in deze woonwereld met de robuuste gevels aan stad en haven.
architectuur
In de architectuur streefden we een stoere elegantie na. Passend bij deze plek aan een oude haven door de grote schaal van de gebouwen, in de gevel geschoven grote glazen boxen en een oversized balkon. Maar toch ontspannen door de lichte kleuren en de variaties in de ritmes van rasters en aangehangen stalen balkons.
Die rasters van witgrijs hogesterktebeton zijn radicaal om de gebouwen getrokken. Het stevig op de kade staande rechthoekige patroon van het westgebouw refereert aan eenzelfde patroon in de gevel van havenmonument Codrico. Sporen van het Chinese thema zijn nog terug te vinden in de verschoven vakken van het oostgebouw: een geabstraheerd klassiek Chinees hekwerk, dat dit gebouw een luchtige, elegante uitstraling geeft. Als gestolde golven weven zwartbruine reliëfbanden door de rasters gewezen. Tuinen en balkons worden ingesloten door stalen kruizen als immense windverbanden.
Waar ooit de Chinese daktuin uitzicht bood op de Rijnhaven is nu een megagroot appartement tussen de kruizen geschoven: The Box.